دردسرهای کارتخوان دفاتر و مصائب سردفتران

همکاران این روزها از دستگاه کارتخوان (pos) نگران تر و شاکی تر از همیشه  پولهائی که می آیند و می روند با شتاب هم می روند ولی یا کمتر برمیگردند یا اصلا راه بازگشت نمی دانند ودر این بین کسی نیست بگوید او را (به کجا چنین شتابان؟)

همکاران خسته ونگران ماتم زده ومبهوت در گوشه  دفتر کز کرده و آرام به نجواهای هم  گوش می کنند و نوای دلنشین و درد دلهای صادقانه و غمزده شان در لابلای تشرها و اخم و تخم های  ناپدری دفاتر اسناد رسمی گم میشود و گم

این روزها همه مان درد مشترک داریم که درمانش کسی نمی داند ، دردهامان دیگر دارد جاودانه میشود و دفاتر اسناد رسمی میرود که ماتمکده ابدی شود ، دیگر  چاره ای جز نوشتن در این فضا نداشتیم همه دست به قلم بردند و هریک بطریقی اینچین نگاشتند:

1- دانشنامه سردفتران و  جامعه سردفتران ودفتریاران مازندران

 

معضلی بنام دستگاه کارتخوان

همکاران محترم استحضار دارند که یکی از مشکلاتی که این روزها بلای جان دفاتر شده و از هرجهت اعم از روحی و روانی و مالی آنها را دچار بحران کرده دستگاه کارتخوان است که سازمان اصرار بر استفاده از ان توسط دفاتر دارد در حالیکه این دستگاه تبدیل شده است به سارقی در جیب دفاتر که در روز روشن به چپاول در آمدشان مشغول است بر حسب وظیفه ای که از طرف همکاران در استان بر عهده ام گزارده شد به اتفاق چند تن از دیگر همکاران در قالب کارگروهی که تشکیل شده و باحمایت اداره کل ثبت استان شدیدا پیگیر مشکلات بوجود آمده هستیم در جهت احقاق حقوق همکارانی که علیرغم گذشت هفته ها هنوز وجوه بسیاری از آنها به حسابشان برنگشته(و چه بسا همکارانی که بر حسابشان نظارتی ندارند و اطلاعی از نتیجه اقدامات نامشروع این مهمان ناخوانده معروف به کارتخوان وشاید بهتر است بگوییم پول خورندارند) و ظاهرا کسی هم در مقام پاسخگویی جدی و جبران خسارت نیست و ....اما طبق روال و عادت روزانه امروز هم در حال سر زدن به وبلاگ بسیاری از همکاران در سراسر کشور بودم که فهمیدم این مشکل و خصوصا عدم بازگشت وجوه به حسابها صرفا مربوط به منطقه ما نبوده و داد همگان را در آورده است .بعقیده بنده تا یک همت جمعی و سراسری برای مقابله با این معظل و حق کشی روشن در بین خودمان نباشد کسی به فکر حل مشکل بر نمی آید و بالعکس این دفاتر هستند که هم مالشان را بناحق از دست می دهند و هم تاوان آن را باید بدهند(تخلف انتظامی و....)اگرچه این وظیفه کانون است که هرچه سریعتر و جدی تر وارد شده و مشکل را حل کند ولی متاسفانه تاکنون به این وظیفه خود عمل نکرده است چرا که اگر کرده بود در حال حاضر این همه مشکلات وجود نداشت از اینرو از همه همکاران محترم در سراسر کشور استدعا دارم تا در درجه اول در جهت دفاع از حقوق خود بعنوان یک حقوقدان،وهمچنین در جهت دفاع از سرمایه مشروع خودشان که به راحتی در حال تلف شدن است و در جهت حل این معظل- در اسرع وقت پیشنهاد خود را ارائه دهند تا در یک فراخوان عمومی از همکاران خواسته شود که به آن عمل کنند تا انشاءالله این بلایی که هرروزه خوره روح وروان همکاران شده حل شود(یا علی)

2- سردفتری یا سرابی فریبنده

 

جناب اقای میراب زاده

 

موضوع دستگاههای پوز ملی مستقر در دفاتر اسناد رسمی گرچه برای تسهیل کار و تسریع در پرداختهای دفاتر و رعایت حال مردم بوجود آمد لکن تا این زمان مشکلات آن بیشتر گریبانگیر سردفتران در سطح کشور گردیده و میزان ناراضایتی از آن عمومیت یافته و منحصر به محل و منطقه یا دفاتر خاص نیست و اینجانب هرروزه طی تماسهای تلفنی همکاران در سراسر کشور و نیز پیامهای آنها از طریق وب سایت شاهد گله مندیها هستم

 

در اینکه وجود سیستم پرداخت الکترونیکی در دفاتر عملی پسندیده و پروژه بسیار خوبی است شکی نیست و مورد قبول اکثریت قریب به اتفاق همکاران است ولی بی توجهی به درخواست سران دفاتر و عدم ارائه پشتیبانی به موقع و عدم رفع اشکالات در چندسال گذشته و روند قطع ارتباط و تراکنشهای ناموفق که منتهی به نارضایتی مردم در اتلاف وقت آنها و گرفتاری سران دفاتر و اختصاص یک کارمند برای کار با این دستگاه موجب عدم تمایل همکاران گردیده به همین جهت رغبت به استفاده از این سیستم بخصوص در موارد غیر ضرور مثل حق التحریر رو به افول است و باید در اسرع وقت راهکاریهای لازم جهت برون رفت از این مخمصه یافت و اجرائی نمود

 

قبل از ورود به این بحث استدعا دارد ترتیبی داده شود که در مواردی که سیستم قطع میگردد پیام قطع سیستم روی دستگاه نمایش داده شود تا کاربران با نمایش این پیام از استفاده و کشیدن کارت خودداری نمایند و زمانی سراغ پوز بروند که نمایشگر ان پیام سیستم و ارتباط برقرار است را نشان دهد

 

ارسال پیامک به همراه سردفتر کارساز نیست زیرا اولا" معلوم نیست با توجه به مشغله کاری سردفتر به موقع سراغ تلفن همراه برود و ثانیا"ممکن است سردفتر در دفتر نباشد یا به تلفن خود موقتا دسترسی نداشته باشد و مهمتر اینکه دفتریاری کفالت دفتر خانه را عهده دار باشد و بیخبر از همه جا کارت بکشد و وجوهی از حساب مشتری کسر و برگشت ننماید

 

مشکلات pos در دفاتر اسناد رسمی

 

از میان مشکلات عدیده نرم افزاری و سخت افزاری آنچه بیشترین گرفتاری را از حیث اتلاف وقت و ضرر و زیان مالی برای سران دفاتر بوجود آورده عبارتند از:

 

1-عدم واریز و برگشت وجوه حق التحریر دفاتر بحسابشان که در اکثر شهرها و استانهای کشور صورت گرفته و همچنان ادامه دارد و بعضا تا چندماه بطول انجامیده و در مواردی هنوز هم اعاده نشده ویا با پیگیریهای مداوم سران دفاتر علی الحساب قسمتی از آن برگشت شده و مابقی بی پاسخ مانده و معلوم نیست مسئولیت آن با چه کسی است؟ نمونه های تعدد در یزد – قم – آمل و ساری اتفاق افتاده که مدارک ان نیز موجود و بزودی تقدیم میگردد

 

2-تعداد تراکنشهای ناموفق رو به افزایش است و دستگاه علی رغم اینکه در زمان تست موجودی را اعلام میکند لکن در پرداخت سردفتر را با تراکنش ناموفق روبرو میسازد و فاجعه زمانی اتفاق میفتد که سندی در حال ثبت و از کارت مشتری پرداخت انجام میشود و این نوع تراکنش با اعتراض و سر و صدای ارباب رجوع روبرو و حیثیت و اعتبار سردفتر را زیر سئوال برده و مردم اشتباه و اشکال سیستمی را بحساب دفترخانه گذاشته و مدعی وجوه خود میشوند و مشکل تر زمانی است که موجودی کارت مشتری تکافوی پرداخت مجدد را نمینماید مضافا اینکه ترس و اضطراب و ریسک و جسارت کشیدن مجدد کارت حکایتی دیگر است

 

3-بعضا مشاهده میشود پس از انجام پرداخت و تائید آن  هیچگونه پرینتی توسط دستگاه pos ارائه نمیشود و در سیستم نرم افزاری نیز اثری از آن دیده نمیشود و وجوه مربوطه که گاهی کلان هم است از کارت سردفتر یا ارباب رجوع خارج بدون اینکه سردفتر شماره مرجعی برای درج در سند و اثبات پرداخت داشته باشد و اگر سند درحال ثبت باشد مصیبت مضاعف است و لازمه حل مشکل هم مراجعه به سایت پرداختهای ثبت اسناد http://sabt.sep.ir  و کنترل پرداختها و ارسال دیتابیس دفترخانه به شرکت پشتیبان و کلی خواهش و تمنا برای اصلاح و ارسال آن به دفترخانه است که طبیعی است تا رسیدن دیتابیس اصلاحی هیچ پرداختی از ناحیه دفتر میسور نیست مضافا اینکه این اقدام اختلالاتی در گزارشهای دفتر ایجاد مینماید زیرا اکثر اسناد در زمان پرداخت و با توجه به دستورالعمل سازمان هنوز شماره نخورده و بعد از ثبت و تعیین شماره در سیستم تنها در دفترخانه ذخیره میگردد و اطلاعات موجود در سایت پرداختهای ثبت فاقد شماره است و کپی دیتابیس ارسالی اسناد را بدون شماره نشان میدهد و سردفتر باید مجددا تمامی اسناد را از نظر شمار اسناد باید ویرایش و تکمیل نماید تا در پایان ماه بتواند گزارش مالی خود را به ثبت ارسال نماید

 

4-زمانی که دستگاه pos خراب میشود و یا با پیغام اینترنال ارور  روبرو میشود بعلت عدم پشتیبانی بموقع که گاهی طبق اطلاع واصله شرکت سامان بعلت کمبود نیرو تعویض آن را به روزهای آتی موکول مینماید تکلیف سردفتر در خصوص پرداختها نامعلوم و دستورالعملها برای پرداخت دستی نیز در اینخصوص ساکت است

 

5-عدم ارتباط و اعلام آن به موقع صورت نمیپذیرد ظاهرا متصدیان امر فقط تهران بزرگ را میبینند و توجهی به تعطیلی بانکها و دفاتر در سایر شهرستانها ندارند زیرا اغلب زمانی پیام قطع بودن سیستم را  sms  مینمایند که بانکها تعطیل یا در حال تعطیل شدن هستند و صرفنظر از اسناد تنظیمی و لزوم رعایت تاریخ پرداخت و سند از نظر بازرسی موجب علافی مشتری مخصوصا مسافرین دارای بلیط میگردد که علاوه بر سرگردانی و بهم ریختن اعصاب سران دفاتر معایب زیر نیز بر این امر مترتب است:

 

الف: سندی که با متن شماره ...... مرجع الکترونیکی  چاپ شده باید مجددا با متن شماره فیش و شعبه و غیره تعویض یا توضیح داده شود

 

ب: صدور فیش دستی کاری مضاعف و وقت گیر است مخصوصا زمانی که سیستمها خاموش در پایان وقت اداری خاموش شده باشند

 

ج: به فرض اعلام به موقع و عدم وقوع حالات فوق و امکان حضور در بانک و پرداخت دستی سردفتر باید در پایان ماه و تنظیم گزارش مالی توجه دقیق داشته باشد در چه روزهائی و چه تعداد اسناد و با چه شماره و مبلغی بصورت دستی پرداخت گردیده تا در ذیل پرینت سیستمی آن را قید تا مغایرتی با  دفتر تمبر نباشد

 

6-وضعیت مالی دفاتر با عنایت به وضعیت بازار کار بحدی نیست تا کارت بانکی آنها جوابگوی بسیاری از پرداختها را داشته باشد و اگر بخواهیم مشتری را برای شارژ کارت سردفتر به بانک اعزام نمائیم برخلاف اهداف پرداخت الکترونیکی است و موجب نارضایتی ارباب رجوع لذا طبق قول و قرارهائی که ابتدا بانک ملی گذاشته و در دستورالعمل سازمان نیز آمده است لازم است برای هرسردفتر کارت اعتباری با مبلغ حداقل 30 میلیون ریال اختصاص داده شود و مسئولیت وجوه برداشت شده بصورت تراکنش ناموفق را بانک خود بعهده گرفته و پیگیری برگشت ان را خود قبول نمایند

 

7-پیشنهاد میگردد سیستم پرداختهای کارت بکارت بانک ملی در اینترنت از نظر سقف از ده میلیون ریال به 30 میلیون ریال افزایش یابد تا در مواردی که مشتری قصد واریز هزینه تنظیم سند بحساب سردفتر برای روزهای آتی داشته باشد بتواند در محل دفتر و در فضای سایبری اقدام به واریز و اخذ پرینت بنماید

 

8-با وجود آنکه چند سال از تهیه نرم افزار پرداخت الکترونیک برای دفاتر گذشته و علی رغم انعکاس موضوع و مکاتبات متعدد هنوز تعریف انواع معاملات برای کاربر مجاز نیست و برای پرداخت مازاد ثبتی بعلت عدم انطباق انواع تعریف شده در سرویس باید سردفتر به ثبت اسناد یا بانک ملی مراجعه و بصورت دستی اقدام نماید حال آنکه برای تهیه کنندگان نرم افزار نه مشکلی در بازگذاشتن این قسمت هست و نه مفسده ای در آن محتمل است ضمن اینکه منوهای موجود باید تغییر نماید و پرداختها در دوعنوان "حق اثبت اسناد" و "سایر درآمدها" جایگزین گردد مضافا" اینکه طبق اطلاع واصله نسخه جدید نرم افزار که در بعضی از شهرها نصب گردیده  دارای معایب و مورد گلایه همکاران است منجمله آنکه برای بازشدن صفحه گزارشات لزوما باید صفحه پرداخت بسته شود که از نظر رویت اطلاعات و لزوم استفاده از هردو صفحه مشکل ساز است

 

9-اتصال سیستم پرداخت و pos  به سیستمهای تنظیم اسناد در دفاتر متعلق به شرکتهای دیگر از جمله ضروریات است که چنانچه اجازه لازم صادر شود انتقال اطلاعات اسناد به نرم افزار میتواند در کار پرداخت تسریع نماید

 

10-سایر معایب نرم افزاری در خصوص نحوه گزارش گیری و فیلترها و پارامترهای تکی و جمعی و سازگار شدن برنامه با انواع پرینترها قبلا باستحضار رسیده است که در نامه اینجانب در جواب فراخوان کانون در اسفندماه گذشته تقدیم شده است

 

در پایان استدعا دارد برای تشویق و ترغیب همکاران به استفاده از تمامی ظرفیتهای سیستم پرداخت الکترونیک و جلوگیری از یاس و دلسردی و ضررو زیان بیش از این ترتیبی اتخاذ شود تا این سیستم بتواند در تسهیل کار دفاتر و مردم و ذخیره وقت و انرژی موثر باشد و سران دفاتر برای سایر پرداختها منجمله حق التحریر نیز راغب گردند

 

تعدادی از کامنتهای همکاران اعم از شناخته شده و ناشناس در خصوص نارضایتی و مشکلات پوز که در همین مدت چند شب گذشته رسیده در برگی جداگانه جهت استحضار تقدیم میگردد

 

     3-      

            دفتر 35 قم       

                         

چهل غروب غم انگیز گذشت

  چهل روز پیش(18 اسفند 1390) بود که دستگاه خود پرداز بانک ملی ( که از سوی شرکت پرداخت الکترونیک سامان پشتیبانی میشود ) در اثر اختلال پیش آمده در سیستم پرداخت ، مجموعا مبلغ دو میلیون و یکصد و پنجاه هزار ریال از یکی از کارتهای بانکی اینجانب بدون صدور هیچ گونه رسید و پیامی کسر نمود که بعد از وارسی حساب خود، متوجه این کسر گردیدم و اکنون بعد از گذشت چهل روز و با وجود تماسهای مکرر و مکاتبه با شرکت پرداخت الکترونیک سامان شعبه قم،با وجود قول مساعد شعبه مذکور بر بازگشت چند روزه وجوه کسر شده، هنوز خبری از عودت مبالغ ذکر شده نیست و خدای داند که چندین دفتر گرفتار این سرنوشت شده اند و باز خدای داند که این مبالغ ( که در صورت تعدد چنین تراکنشهایی مبالغ کلانی خواهد بود) در این مدت مدید در کجا به سر می برده و چه بر آنها گذشته است .

 

 

 

ضمن عرض تسلیت به کلیه عزیزانی که به این سرنوشت گرفتار شده اند درخواست می شود مراتب اعتراض خود را بدین امر، از طریق قراردادن کامنت در ذیل این پست و ذکر مبالغ از دست رفته خود، یا مکاتبه با شعب شرکت مذکور و انعکاس در وبلاگهای خود یا هر طریق دیگر اعلام نمایند، تا شاید ضمن اقدام جهت عودت وجوه برداشت شده از تکرار موارد مشابه جوگیری و نسبت به حل مشکلات این سیستم پرداخت، اقدام شود .

همچنین از پرداختیهای های حق التحریر فروردین ماه دفتر اینجانب نیز مبلع یک میلیون و پنجاه هزار ریال کسر واریزی به حساب اینجانب مشاهده گردید که بر خلاف هر ماه که در روز بیست و ششم کل پرداختیها به حساب دفتر واریز میشد در صورتحساب این دوره این اختلاف حساب وجود دارد لازم به ذکر است این اختلاف تنها با بررسی حساب مشخص شد و در صورتی که در کنترل حساب دقت لازم به عمل نمی آمد چه بسا هیچ وقت متوجه این کسر واریزی نمی شدیم .

لذا لازم گردید برای جلوگیری از تضرر بیشتر دفتر خانه، در واریز هر گونه حق التحریر از طریق برنامه فوق الذکر تجدید نظر به عمل آورم و مراتب کتبا به شعبه شرکت مذکور و اداره محترم ثبت استان منعکس خواهد شد . 


_______________________________

 

ضمنا با اطلاع میرسد شرکت مذکور اخیر اقدام به نصب نسخه جدید سیستم پرداخت دفاتر در دفاتر استان قم نموده است که نه تنها در نسخه جدید از مشکلات قبلی کاسته نشده بلکه مشکلات جدید دیگری نیز به این برنامه اضافه گردیده است از جمله عدم نمایش تراکنشها به ترتیب معرفی شده ( مثلا بر اساس شماره سند ) و نیز وقتی منوی پرداخت باز است باز کردن منوهای دگر غیر ممکن است و حتما باید منوی پرداخت ببندیم تا مثلا بتوانیم گزارش تراکنشها را ملاحظه و کنترل کنیم که در نسخه قبلی چنین معضلی وجود نداشت و یک سری ایرادات دیگر که اینجا مجال طرح آنها نیست

4- یادداشتهای سردفتر اسنادرسمی

با درایت مسئولان سازمان ثبت جهت بهینه سازی روند واریز وجوهات دولتی دستگاه کارتخوان از دو سال پیش در دفاتر اسناد رسمی نصب گردیده و با این ترتیب حجم عظیمی از مبادلات سنتی که توسط دفاتر اسناد رسمی در بانکها به حساب از ما بهتران واریز می شد حذف شد اما اشکال کار به زمانی برمی گردد که برنامه ریزی دقیقی برای این کار صورت نگرفت و فی البداهه دستگاههایی در دفاتر اسناد رسمی نصب شد که هر از گاهی به علل مختلف که تکرار مکررات است از قبول وجوهات تقدیمی سرباز می زد و حتی قطعی سیستم به سه روز هم رسید البته تعداد دفعات قطع سیستم از شمارش خارج است و با توجه به حساس بودن واریز وجوهات دولتی که البته سازمان ثبت برای دفاتر اسناد رسمی با بخشنامه های خلاف قانون الزام نموده و این حساسیت را ایجاد کرده و واریز هر 5 روز را به واریز آنی تبدیل کرده دفاتر اسناد رسمی بویژه سردفترانی که به اندازه کافی استرس و نگرانی از جمیع جهات دارند را دچار مشکلات حادتری نموده بطوری که جدا از اینکه به علت عدم ارائه کارت بانکی کثیر مردم ، سردفتران از کارت بانکی خود جهت انجام تراکنش استفاده می کنند بطرز مضحکی وجوهات اسناد از حساب سردفتر کسر و پس از کسر وجوهات دولتی حق الزحمه سردفتر دو روز بعد به حساب وی واریز می گردد و ضمن اینکه اکثرا" ارسال پیامک قطعی دستگاه زمانی است که فرصت طی طریق تا بانک ملی  محدود یا از ساعت کاری بانک گذشته است و از آن سو نیز اطلاع از وصل دستگاه نیز خبررسانی نمی گردد علی ایحال اگر سازمان ثبت حق قانونی دفاتر اسناد رسمی را لحاظ می کرد و آنها را اینچنین با الزامات فراقانونی دچار مشکل نمی کرد سپردن مسئولیت پشتیبانی دستگاه کارتخوان به شرکت بی کفایتی مانند سامان الکترونیک و نصب آن سوئیچ ناکارآمد در خزانه کمی قابل تحمل تر می شد اما خب سازمانی داریم که وصفش تا افلاک رفته و لطفش بی شمار مشمول حال ما گردیده است .
5- یا نور
 

دستگاه کارتخوان - تسهیل امور یا نمایش ابزار

 
 

علیرغم مزایایی که دستگاه کارتخوان (پرداخت الکترونیکی وجوه در دفاتر اسناد رسمی) مخصوصا در کاهش صرف وقت و هزینه دارد اما با توجه به مشکلات عدیده ای که در کارکرد آن وجود دارد (عمدی یا سهوی) و معضلاتی که برای سران دفاتر بوجود آورده و موجب ایجاد خسارات مادی و معنوی فراوانی گردیده است و بمناسبت طرح مکرر این موضوع در سازمان ثبت، ادارات زیرمجموعه و کانون و عدم اقدام مناسب، ضروریست همه همکاران همتی نموده و از طرق مختلف مسئولین را وادار به اصلاح یا تغییر این سیستم نمایند. بقول معروف حق گرفتنی است نه دادنی

و این قاعده و قانون الهی را همیشه بخاطر داشته باشیم که «خداوند سرنوشت و حال هیچ قومی را تغییر نمیدهد مگر آنکه آنان خود بخواهند و آنچه را در خودشان است تغییر دهند»  آیه 11 سوره رعد

1- دادخواست ابطال تبصره 7 بخشنامه تعرفه حق التحریر از طریق دیوان عدالت (ظاهرا برخی همکاران اقدام نموده اند)

2- طرح همزمان این موضوع در تمامی وبلاگها و رسانه هایی که در اختیار همکاران قرار دارد (که انشاءاله مسئولین بخوانند و در دل سنگشان اثر نماید)

3- فراخوان و اقدام هماهنگ همکاران در خصوص عدم واریز تحریر از طریق سیستم مذکور (هرچند در اتحاد و هماهنگی اکثریت همکاران امیدی نیست ولی با اطلاع رسانی میتوان عده ای را همراه نمود)

4- استفاده از دستگاه کارتخوان دیگر بانکها برای واریز تحریر

5- اعتراض جدی همکاران به کانون بخاطر محافظه کاری و عدم پیگیری قاطع مشکلات و مطالبات دفاتر (از قبیل دستگاه کارتخوان، ماده 29 تخلفات رانندگی، تحریر اسناد غیرمنقول، تقسیم اسناد، اصلاح قوانین

 

6- کلبه عمو

مشکلات پوز:                     (در قسمت گزارش یک بند اخیرا اضافه شده است)

الف-مشکلات عمومی:

1-سرعت کم سیستم

2-قطع مکرر آن

3-عدم اطلاع قطع در خیلی از مواقع

4-اطلاع قطع سیستم خارج از وقت اداری که بانکها در آن زمان تعطیل شده است

5-عدم پیش بینی برای مواقعی که قطعی محلی است مانند عملیات مخابرات وقطع خطوط تلفن که در این مواقع چه مرجعی جواز واریز با فیش را صادر واعلام می کند

6-وجود تراکنش های بیشمار ناموفق و قطع سیستم و اعلام تراکنش غیر معتبر وخطار در رمز گذاری (غیر از اشتباه در رمزکارت) و امثالهم حکایت از اشکال اساسی در زیر ساخت ونرم افزار ها دارد وموجب بی اعتمادی شدید ارباب رجوع می گرددبنحوی که در خیلی موارد از ارائه کارت خود خودداری می نمایند ( اصحاب سند اغلب کارت ندارند یا کارت دارند موجودی ندارد یا رمز آن را فراموش کرده اند یا به سردفتر وسیستم اعتماد ندارند و وجه نقد می دهند واریز حق التحریر از حساب سردفتر به حساب خودش منطقی بنظر نمی رسد و عملیاتی است بیهوده که موجب اتلاف وقت و پیش آمدن تراکنش های ناموفق عدیده می گردد ومشاهده شده که در حسابهای دولتی این تراکنش های ناموفق بسیار کمتر پیش می آید)

7-واریز الکترونیک برای دفترخانه هزینه هائی از تهیه سخت افزار و استخدام کارمندی برای انجام عملیات واریز و استخدام حسابداری برای کنترل حسابها و تراکنش های ناموفق مکرر دارد وخدا را خوش نمی آید که این هزینه ها بدون هیچگونه اجر ومزدی به سردفتر تحمیل گردد خصوصا در اسناد قطعی غیر منقول بدور از عدل وانصاف است

8- در تهییه فایل پشتیبانی از اطلاعات پوز سیستم هیج پیامی مبنی بر اینکه در حال تهییه فایل زیپ پشتیبانی است یا پیام انتظار نمی دهد حتی در پایان تهییه فایل پشتیبان مراتب را اعلام نمی کند که باید اصلاح شود

9- چون در مواردی رایانه خراب می شود لازم است که سردفتر خودش بتواند نرم افزار را در اختیار داشته ونصب نماید وبتواند اطلاعات خود را restore نماید و همچنین درمواردی که تعداد تراکنش های موجود در حافظه ی خود دستگاه پوز زیاد می شود و سیستم کندمی گردد وباید منتظر چاپ فیش ماند بتوانیم رفع مشکل بنمائیم

10-لزوم پیگیری وکنترل مدام تراکنش ها وحسابهای بانکی و واریز ها و تراکنشهای ناموفق که کاری بسیار وقت گیر وهزینه بر است

11-تهیه کاغذ پرینتر پوز  وسرطان زا بودن آن بعلت داشتن ماده شیمیائی بیسفنول آ که از راه پوست جذب می گردد

ب-مشکلات عملیات انتقال وجه به حساب سردفتر ونمایش در سامانه:

12-عدم واریز آنی وجوه بحساب سردفتر همچون سایر بانکها

13-عدم واریز هر تراکنش بطور جداگانه بحساب سردفتر و غیرمقدور شدن کنترل

14-عدم امکان کنترل حسابها در پایان وقت اداری جهت مطابقت دادن عملیات انجام شده در سیستم دفترخانه با حساب بانک

15-واریز تجمیعی حق التحریر اسناد بصورت یکجا و آنهم در ساعات آخر شب

16-عدم مطابقت جمع مبلغ بسته ی تجمیعی واریزی با جمع مبالغ ریز واریز های نمایش داده شده در برخی روزها که لازم است بدون فوت وقت رفع گردد

17-عدم نمایش ریز تراکنش های برخی مراحل واریز تجمیعی ودر نتیجه عدم امکان کنترل با تراکنش های موجود در دفترخانه  و این که این موضوع بسیار مهم است و لازم است که این مشکل فورا رفع گردد

18-عدم نمایش شماره کارت یا شماره حسابی که وجوه هزینه سند از آن حساب کسر شده است (حساب اصحاب سند یا حساب سردفتر)  در لیست عملیات وتراکنش ها  در سامانه این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که در کنترل حسابها اقلام واریزی مشابهی وجود دارد وبایستی بتوان منشا انتقال وجه را تفکیک نمود

19-در سامانه (سایت sabt.sep.ir) لیست استعلامهای سال گذشته در گزارش استعلامها دیده نمی شود

ج-مشکلات ورود اطلاعات و رویت آنها:

20-ریز بودن خط نمایش در فیلدهائی که اطلاعات را وارد می کنیم مخصوصا باعث اشتباه بین اعداد 2 و3 می شود

21-تعریف انواع معاملات واسناد به اختیار سردفتر نبوده و بایستی به اختیار سردفتر باشد یا لااقل با مشورت سردفتران تنظم وتکمیل گردد

22-در لیست سرویس ها که بهتر است عنوان آن اصلاح شود منوئی برای واریز "بقایای ثبتی" و واریز "حق الثبت مربوط به برابر با اصل" و "هزینه پست" و  "هزینه حق الزحمه استعلامها" پیش بینی نشده است

23- برای واریز پرداختهائی مثل 10درصد به کانون و اقساط وام منوئی در برنامه پیش بینی نشده است ولازم است که فیش مربوطه بغیر از فیش پرینتر پوز صادر شود

24-عدم پیش بینی  امکان جستجوی شماره سند یا شماره تراکنش یا اسامی متعاملین در لیست تراکنش ها که برای اصلاح وتسریع در صدور صورتحساب لازم است

25-عدم امکان اصلاح مبلغ معامله (نه مبلغ حق الثبت وحق التحریر ومالیات) که تاثیری در پرداختها ی انجام شده ندارد ودر مواردی اشتباه می شود وقابل اصلاح نیست وموجب مغایرت جمع معاملات سیستم با دفتر تمبر می شود

26-چون حقوق دولتی بایستی قبل از ورود سند به دفتر واریز گردد لذا هنگام پرداخت شماره ای برای درج در سامانه نداریم و بایستی بعدا اضافه گردد برای اضافه گردن بعدی نیاز به پیدا کردن تراکنش مربوط به آن سند هستیم که کاری مشکل است برای رفع این مشکل دفاتر ابتدائا موقع واریز حقوق دولتی در فیلد شماره سند بناچار شماره ی رکورد تنظیم سند را که از سیستم تنظیم سند بدست آمده وارد می کنند یا بصورت دستی شماره ی ردیفی وارد می کنند وهمان شماره را روی پوشه ی سند می نویسند وبعدا که سند وارد دفتر گردید وشماره ی آن معلوم گردید آن شماره ی اصلی را بجای شماره ی دستی یا شماره ی رکورد وارد سامانه پوز می نمایند برای اجتناب از این جایگزینی لازم است که فیلدی برای شماره رکورد پیش بینی شود

27-در جایگزینی شماره سند بجای رکورد موضوع بند قبلی بایستی با موس روی ارقام مربوطه رفت وآنرا انتخاب نمود و پاک کرد وجایگزین نمود لازم بود برای تسریع در اصلاح با زدن دکمه اصلاح بتوان با دکمه tab  در فیلدها حرکت کرد وبا ورود به هر فیلد رقم آن بلوک ورنگی شده و آماده جایگزینی باشد ونیاز به حذف رقم به رقم نیاشد

28-عدم پیش بینی ایجاد یک ارتباط منطقی بین نرم افزار سامانه و نرم افزارهای مورد استفاده دفاتر اسناد رسمی برای اجتناب از انجام کار تکراری بدین شرح که بایستی بتوان اطلاعات مورد استفاده در رکورد های تنظیم سند را در سیستم پوز هم مورد استفاده قرارداد

د-مشکلات چاپ :

29-عدم امکان تغییر فونت چاپ از دیگر مشکلات است چون فیش های صادره وارد دفتر تمبر دفترخانه می گردد ریز بودن ارقام بعضا موجب اشتباه ورود اطلاعات به ثبت دفتر می شود و باید بتوان با فونت درشت تری چاپ نمود

30-موقع چاپ یک صفحه صورتحساب چاپ می کند ویک صفحه فقط صدر صورتحساب را ودنباله صفحه سفید چاپ می شود وبایستی برای رفع این مشکل صفحات فرد را چاپ نمود در منوها وگزینه های چاپ امکان چاپ صفحات فرد بصورت یکجا وجود ندارد

31-برغم اینکه شماره های اولین وآخرین گواهی امضا در پرداخت وارد می شود ولی در فیش صادره چاپ نمی گردد

32- موقع چاپ فیش بایستی بالاجبار موس را روی آیکن ریز پرینتر در منوی بالا برد و آن را انتخاب کرد معمولا در برنامه ها راه های میانبر راحت تری هم برای چاپ پیش بینی می شودمثلا alt+p و امثالهم

د-مشکلات خود دستگاه پوز:

33-یکی از مشکلات این سیستم این است که پرینتهای دستگاه پوز بعد از مدتی خود بخود پاک می شود اگر اختلافی در حسابها باشد ونیاز به آن فیشها باشد (خصوصادر مواردی که رسیدگی طولانی می گردد) امکان چاپ دوباره ی آن نیست

34-ترتیب غیر منطقی قرار گرفتن منوها در دستگاه پوز بدین شرح که لازم است ابتدا منوی پرداخت اسناد وسپس استعلام و در آخر کانون چون پرداخت به کانون ماهی یکبار است ولی پرداخت اسناد روزانه است واستعلام نیز کمتر از اسناد است

35-موقع پرداخت وجه استعلام بایستی کد دفترخانه را وارد کرد با توجه به اینکه این امکان در رایانه ودستگاه پوز وجود دارد که کد دفترخانه را اتوماتیک وارد نماید درج دستی این کد علاوه بر اینکه موجب اشتباه می شود وقت گیر هم هست

36-منوی خرید کالا بایستی در دستگاه پوز فعال باشد زیرا اغلب سردفتران برای پرداخت حقوق دولتی افرادی که کارت ندارند از چند کارت بانتکی خود استفاده می کنند وبنا به توصیه شرکت سامان برای کنترل بیشتر بهتر است از کارتی استفاده شود که حق التحریر به آن حساب واریز نمی شود چون موجودی آن حساب تمام می شود نیاز است که بتوان از کارت حساب حق التحریر به دیگر حساب وجهی را (با استفاده از منوی خرید کالا) واریز نموده ونیاز به مراجعه به بانک نباشد

37-عدم امکان کنسل کردن چاپ پرینتر پوز و تغییر خط آن و سفارشی کردن چاپ فیش

ه -مشکلات تهیه گزارش:

38-یکی از مشکلات عمده تهیه گزارش این است که سیستم فقط از یک گزینه مثلا حق التحریر یا حق الثبت یا مالیات گزارش تهیه می کند اگر نیاز به تهیه مثلا حق الثبت توام با حق التحریر بدون  سایر پرداختها داشته باشید امکان تهیه چنین گزارشی نیست

39-عدم امکان تهیه گزارش مالیات خودروها که مورد قبول ادارات امور مالیاتی باشد ازدیگر مشکلات سامانه است که بایستی فکری برای آن کرد

39 مکرر -از دیگر ایرادات گزارش تهیه شده از دستگاه پوز این است که در گزارش مبلغ استعلام و واریز های حق الثبت گواهی امضا و غیره در ستون مبلغ سند هم قید می شود که اشتباه است و نبایستی در این ستون در مقابل آن عملیات مبلغی قید شود زیرا باعث می شود جمع مبلغ معاملات با ثبت دفتر تمبر مغایرت پیدا کند

 

و-مشکلات عملیات پرداخت هزینه سند و حالتهای مختلف آن:

40- در هر پرداخت با پوز چند حالت ممکنست پیش بیاید:

  •  پرداخت با موفقیت ودرهمان مرحله ی اول انجام می شود و فیش دستگاه پوز صادر وفیش آ4 هم صادر می گردد فبها ونعم المطلوب
  •  اعلام قطع ارتباط با مرکز می شود -اعلام تراکنش غیرمعتبر می دهد - خطا در رمز گذاری  -

در این حالات اگر پرینت تراکنش ناموفق صادر نشود واز حساب صاحب سند هم کسر نشود مشکلی نیست ولی اگر از حساب صاحب سند  کسر شده باشد  دوحالت دارد یا پرینت تراکنش ناموفق می دهد که می توان با آن پیگیری نمود اما اگر پرینت تراکنش ناموفق هم چاپ نشود چون مدرکی برای شرکت سامان در دست نیست تازه اول

/ 1 نظر / 178 بازدید
ناشناس

با سلام تا جایی که من تجربه این کار رو دارم مشکلات فوق عمدتا به دلیل سنت گرا بودن سردفترداران محترم و عدم اشنایی اولیه با کامژیوتر و دستگاه کارتخوان میباشد.این صحبت رو کسی میکنه که 5 سال در شرکت ژرداخت الکترونیک سامان مسئول این کار بوده.